Аляксандр Дзешкавец

 

Працы таленавітых дызайнераў другі год шукае на фестывалі беларускамоўнай рэкламы і камунікацыі AD.NAK! кампанія Universal Press, якая займаецца вытворчасцю карпаратыўных сувеніраў і прома-прадукцыі. Сёлета ад аўтараў у намінацыю «Вольны друк на Elevate» прымаецца дызайн сучасных беларускіх прынтоў для брэнда гарадскога адзення Elevate — футболак, пола, світшотаў і пухавікоў.

 

3  

 

Пра “вышымайкі” і праблемы беларускіх сувеніраў і дызайну з нацыянальнымі элементамі разважае Аляксандр Дзешкавец, кіраўнічы кампаньён кампаніі Universal Press:

 

У мінулым годзе на AD.NAK! вы шукалі канцэпты таго, чым здзівіць інтурыста. Як вы ў цэлым ацэньваеце сувеніры, якія прадаюцца ў Мінск-2, вакзалах і крамах?

 

— У асноўным турыстам прапануюцца вырабы традыцыйных промыслаў, сучасная ці гістарычная беларуская сімволіка або дастаткова лубачныя сувеніры, падобныя на прымітыўнае мастацтва. Нейкіх прарыўных і цікавых праектаў я пакуль не назіраю.

 

Людзі бяруць ідэі, якія ляжаць на паверхні. Вельмі мала вырабаў, якія б вылучаліся выразным адметным стылем. І практычна няма калекцый сувеніраў, якія б прадстаўлялі значныя для нашай краіны і гісторыі імёны. Калі ў аэрапорце Вены паўсюль ляжаць сувеніры з Моцартам і Клімтам, то ў нашым аэрапорце Агінскага і Шагала чамусьці не відаць...

 

— Чаму ў нас няма годных сувеніраў? Мы самі яшчэ не ўсвядомілі, што ёсць нашымі сімваламі?

 

— Часткова прычына ў тым, што Беларусь — пакуль не турыстычна развітая краіна. Толькі апошнім часам гэтаму надаецца пэўная ўвага: ідзе рэстаўрацыя некаторых аб’ектаў (удалая ці няўдалая — іншая справа), праводзяцца знакавыя падзеі накшталт чэмпіянатаў і вялікіх форумаў, з’явілася дастатковая колькасць гатэляў.

 

Але Беларусь пакуль не можа паказаць сябе сярод іншых краін у канкурэнцыі за турыстаў. Так, у нас ёсць маляўнічая прырода, нейкія руіны, вылізаныя падчас рэстаўрацыі замкі і іншыя культурныя аб’екты, але цэласнага ўражання пра тое, чым адрозніваецца наша краіна ад іншых, пакуль не склалася.

 

Свежыя і незвычайныя ідэі часта тарпедуюцца людзьмі, якія лічаць сябе мэтрамі ў брэндынгу. Памятаеце гісторыю брэнда Мінска з бела-блакітным патэрнам? З пункту гледжання гарадскога маркетынгу ідэя была добрая — распрацоўшчыкі ўдала падкрэслілі тое, кім мы можам або хочам стаць, стварылі пэўны вобраз і стыль сучаснага горада. Але ідэя не знайшла практычнай рэалізацыі. Хаця я для сябе сярод альтэрнатыўных прапановаў створанай апанентамі “Зборнай Мінска па брэндынгу” не знайшоў ніводнай ідэі, якая была б лепшая і дастаткова распрацаваная. Гэта быў яшчэ адзін прыклад “дызайн-папулiзму”, а не супольная праца адметных прафесіяналаў, якія вырашылі прадэманстраваць, як трэба. Атрымалася наадварот — як не трэба. На жаль, адшукаць тое, што адрознівала б Мінск, і падаць гэта сучаснай графічнай мовай, а галоўнае рэалізаваць, нават як неафіцыйны стыль, пакуль ніхто не змог.

 

Што думаеце наконт феномену так званых “вышымаек”, якіх было прададзена некалькі тысяч?

 

— Феномен з вышыванкамі быў ва Украіне, а ў нас ідзе простае калькаванне. Адпаведна, калька не падтрыманая такімі шырокімі масамі спажыўцоў, як гэта было на хвалі пэўных грамадскіх настрояў у нашых паўднёвых суседзяў.

 

Але я не кажу, што беларускія арнаменты і вышыўка не падыходзяць для адзення. Пытанне ў падыходзе, а ў выпадку “вышымаек” ён шаблонны: прапанаваныя вырабы не маюць дастатковай спажывецкай якасці як з пункту гледжання дызайну, так і з пункту гледжання выканання — якасці самой майкі і спосабаў друку. І, безумоўна, трэба не забываць, што любая арнаментальная аснова — гэта мноства сакральных сэнсаў, якімі можна гуляць, паглыбляцца ў іх, рабіць зусім іншыя малюнкі, спалучаючы сучасныя графічныя трэнды з уласцівай нам выяўленчай традыцыяй. Дарэчы, немагчыма мець капірайт на традыцыйны арнамент, можна толькі на арыгінальны дызайн. 

 

D1

 

Затое ў спажыўца ёсць выбар: хочаш — купляй “вышымайку” за 190 тысяч, а хочаш — сапраўдную вышыванку за мільён…

 

— Безумоўна, кожны чалавек вольны выбіраць тое, што яму падабаецца. Нават сувеніры, створаныя на каленках і абы-як, таксама знаходзяць попыт і прадаюцца з высокай маржой. Але мне падаецца, што гэта часовая з’ява: з развіццём рынка, калі з’явяцца больш цікавыя і якасныя ідэі, спажывец зробіць выбар менавіта на іх карысць.

 

Вы запусцілі рознічны продаж адзення пад брэндам Elevate і, мяркуючы па тым, што сёлета на AD.NAK! шукаеце сучасныя беларускія прынты, плануеце рабіць лінейку з нацыянальнымі матывамі?

 

— Мы пастаянна шукаем дызайнераў, якія маглі б рабіць цікавыя праекты, таму будзем радыя, калі конкурс дазволіць адкрыць імёны, што змаглі б спалучыць беларускія выяўленчыя традыцыі з сучаснымі тэндэнцыямі дызайну і стварыць камерцыйна запатрабаваны прадукт.

 

Elevate пачаў глабальную актыўнасць як брэнд карпаратыўнага адзення высокага ўзроўню. Некаторая рознічная накіраванасць у Беларусі — гэта спроба прасоўвання на карпаратыўны рынак, дзе да такой якасці пакуль не звыклыя, з іншага боку — праз звычайных спажыўцоў. Прадстаўнікі кампаній у такой ролі, сутыкнуўшыся з гэтым адзеннем, змогуць зрабіць уласны тэст адносна яго камфорту і якасці, а таксама паглядзець, як добра можна на ім друкаваць. Прынты будуць на тэмы турызму і актыўнага адпачынку (ровары, рыбалка, яхтынг і г.д.), будзе нешта звязанае з гарадскім стылем, будзем візуальна падтрымліваць заяўленыя каштоўнасці брэнду, таксама плануецца фолк-стайл з выкарыстаннем беларускіх нацыянальных матываў. У якасці прыкладу мы маем добры славенскі праект, які таксама выкарыстоўвае адзенне Elevate:  гэта вельмі элегантная і стыльная перапрацоўка нацыянальнай спадчыны прыкладнога мастацтва з улікам таго, як яго можа ўспрымаць сучасны гарадскі чалавек.

 

У Беларусі таксама ёсць вялізныя пласты дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, якія можна пераасэнсоўваць: скажам, з узораў на слуцкіх паясах можна ствараць тысячы дызайнаў.

 

Вяртанне мовы і сімвалаў у рэкламу, сувенірную галіну і адзенне — гэта мода, якая хутка пройдзе?

 

— Не, гэта натуральная патрэба любога, хто звязвае сябе з гэтай краінай. Мне дзіўна чуць, што чалавек, які лічыць сябе беларусам, мае беларускі пашпарт, нарадзіўся і жыве на гэтай зямлі, раптам можа мець прарасійскія, праамерыканскія, прапольскія ці прамангольскія настроі. Мы павінныя жыць сваімі інтарэсамі, сваёй спадчынай, а не спрабаваць усё зрабіць на іншым культурным падмурку. Тым больш што гістарычная аснова для гэтага ёсць — мы маем шматвяковыя традыцыі ўласнай дзяржавы. Гэта потым мы сталі часткай іншай імперыі і яе правінцыяй. А на пару стагоддзяў раней мы былі цэнтрам дзяржаўнасці, і гэты культурны пласт значна мацнейшы за наступныя імперскія і савецкія наслаенні. Таму невыпадкова, што ўсё беларускае пры першай жа магчымасці непазбежна пачынае прабівацца праз асфальт.

 

Рэклама па-беларуску: наколькі яна важная для грамадства?

 

— Фактычна, сёння мы маем сур’ёзную дыскрымінацыю адной з дзяржаўных моваў: не ўсе школьнікі маюць магчымасць вучыцца на беларускай мове, нават калі хочуць. На тэлебачанні і радыё цяжка пачуць навіны на роднай мове, далёка не кожны чыноўнік можа эфектыўна камунікаваць з беларускамоўным грамадзянінам і г.д. І калі ў такой сітуацыі бізнес як адна з ініцыятыўных частак грамадства будзе сродкамі рэкламы прыцягваць увагу да нашай культуры, мовы, самабытнасці і гісторыі, то гэта, магчыма, паспрыяе нейкім зрухам у грамадскай свядомасці.

 

Асветніцкую функцыю павінная выконваць у першую чаргу дзяржава. А ў любога бізнесу асноўная задача — атрымаць прыбытак…

 

— Так, але ў той жа час трэба разумець, што бізнес робяць людзі са сваімі каштоўнасцямі, прыярытэтамі і ідэямі, якія транслююцца ў іх бізнес.

 

Да таго ж бізнес актыўна рэагуе на патрэбы грамадства, а яно пачынае паварочвацца да ўсяго беларускага — хай пакуль яшчэ не тварам, а толькі напаўпаварота.

 

Гутарыў Павел Бераснеў 

Фота: Паліна Скараход 

ВАМ БУДЕТ ИНТЕРЕСНО

В Беларуси выпустили лимитированную партию сельди «Матиас» по-скандинавски»
В Беларуси выпустили лимитированную партию сельди «Матиас» по-скандинавски»
В Беларуси под маркой «Матиас» выпустили ограничен...
В Беларуси во время «глобальной распродажи» резко подешевели товары
В Беларуси во время «глобальной распродажи» резко подешевели товары
В магазинах «Евроопт» проходит «Глобальная распрод...
Беларусь накрыла «Хитовая распродажа». На многие товары рухнули цены
Беларусь накрыла «Хитовая распродажа». На многие товары рухнули цены
В магазинах «Хит!» по 3 ноября проходит масштабная...
Заказать контекстную рекламу в Минске: быстро, недорого, эффективно
Заказать контекстную рекламу в Минске: быстро, недорого, эффективно
Первый эффект от мероприятий вы почувствуете уже ч...
Какие цвета и материалы в тренде для мягкой мебели в 2024 году
Какие цвета и материалы в тренде для мягкой мебели в 2024 году
Центром притяжения в гостиной может стать красивый...

Свежие новости

Обзор афиши Витебска 18-21 ноября
Проснуться в понедельник утром легко, трудно – опять не уснуть....
Выбирайте свой праздничный бонус при подключении на тарифный план «#ВсёвДом Анлим» от А1
Компания А1 открывает сезон праздничных сюрпризов специальным предложе...
Как белорусы будут отдыхать и работать в 2025 году, разъяснили в Минтруда
Как белорусы будут отдыхать и работать в 2025 году, разъяснили в прес...
Витебчанам предложили квартиру в Минске и три авто за поход в магазин
Покупатели магазинов «Санта» могут выиграть квартиру при покупке товар...
В Беларуси выпустили лимитированную партию сельди «Матиас» по-скандинавски»
В Беларуси под маркой «Матиас» выпустили ограниченную партию сельди по...
Выгодный ноябрь в «ДрайвМоторс». До минус 2000 рублей на «бэушку»!
У всех «черная пятница», а в «ДрайвМоторс» — «ноябрь распродаж»....

Самое популярное

В Витебске впервые разработали перспективную программу по ремонту подвалов
Значимым шагом в сфере ЖКХ Витебска станет перспективная программа под...
Председатель горисполкома Алексей Героев рассказал о приоритетах в развитии Витебска
Председатель горисполкома Алексей Героев встал на капитанский мостик к...
В Беларусь приходит нашумевший бренд AVATR. Старт продаж – уже в декабре
В Беларуси в декабре стартуют официальные продажи футуристичных автомо...
12 правил создания дизайна идеального баннера наружной рекламы
Невзирая на значительный переход в цифровую сферу, наружная реклама по...

ETPVIT.BY - ЭЛЕКТРОННАЯ ТОРГОВАЯ ПЛОЩАДКА

Каталог товаров и услуг
Дом и квартира
Дом и квартира
Строительство и ремонт
Строительство и ремонт
Работа и бизнес
Работа и бизнес
Семья и дети
Семья и дети
Шоппинг
Шоппинг
Торговые центры, рынки1
Торговые центры, рынки
Отдых и развлечение
Отдых и развлечение
Услуги в Витебске
Услуги в Витебске